4 troefkaarten om ieder conflict in je voordeel te beslechten

 

4 troefkaarten in communicatie4 troefkaarten om ieder conflict in je voordeel te beslechten. Toen ik deze titel schreef merkte ik een discrepantie op. Het willen winnen van een conflict is niet realistisch.

Dus buiten de 4 troefkaarten die ik met je wil delen heb ik nog een extra troefkaart; winnen is niet zinvol, effectief of zelfs maar handig. Winnen in een conflict is verliezen.

Natuurlijk kun je een conflict winnen maar daarmee heb je je gesprekspartner verloren. Je relatie heeft een deuk opgelopen, het vertrouwen verder geschaad. En dat je nú hebt gewonnen betekent dat je gesprekspartner zich dat een volgende keer goed zal heugen…

En toch heb ik uiteindelijk bewust voor deze titel gekozen. Waarom? Omdat het wel degelijk mogelijk is om uit een conflict voordeel te krijgen en er beter van te worden. Om ervan te leren of elkaar beter en op een dieper niveau te leren kennen. Omdat ruzie maken, rancune en macht allemaal dekmantels zijn.
Niemand vindt het fijn om het achterste van zijn of haar tong te laten zien. Om zomaar bloot te geven wat je raakt, de ander zou er tenslotte zomaar misbruik van kunnen maken. Toch zit daar de oplossing voor het beslechten van conflicten. In het doorgronden van die zorg.

Ruzie, rancune en macht zijn dekmantels over angst. Met ruzie proberen we uit alle macht vast te houden aan dat wat we niet willen verliezen. Rancune is het gevoel dat opleeft als er al wat verloren is en door het vooruitzicht dat dit niet terug komt ontstaat wrok. (Dan gun ik het jou ook niet!) Macht is ook interessant omdat mensen die laten merken dat ze machtig zijn, blijkbaar niet zo machtig zijn dat ze hun ‘macht’ los kunnen laten en open kunnen staan voor jouw wensen. Voel je de angst er doorheen sijpelen?
Pak de zorg en los het conflict op. Weet je de zorg achter het conflict te doorgronden, en dáárop te reflecteren, dan maak je meters. Meters richting een oplossing die zowel voor jou als voor je collega, partner of familie goed zijn. Is er dus sprake van ruziegedrag, dan zoek je naar de angst van verlies. Is er sprake van rancune, zoek dan naar wat je terug kunt geven. Is er sprake van macht, zoek dan naar manieren om de tegemoet te komen aan de hang naar regie en controle.

Het doorgronden van de zorg is best een subtiel klusje. Daarom is het dus heel erg belangrijk dat jij luistert. Luistert naar wat je écht hoort. En dat lukt niet als je ondertussen bezig bent met je gram halen, een antwoord bedenken of een zakelijke reactie wil geven. Een zakelijke reactie bijvoorbeeld betekent per definitie dat je niet ingaat op wat voor je gesprekspartner moeilijk of belangrijk is.

Maar hoop gloort, ze zeggen het zelf!  Gelukkig helpt je gesprekspartner jou ook, zij het waarschijnlijk onbewust. De grote truc is het horen van dat wat écht gezegd wordt. Het pakken van de essentie, wat belangrijk is; het belang. Ik geef je een voorbeeld.

“Jij luistert ook nooit!” Tja, deze kreet hoor je in het vakgebied als conflict-oplosser nog wel eens. Laten we deze uitspraak eens onderzoeken. Je eerste reactie is waarschijnlijk; “Ik luister wel!” waarmee je aangeeft dat je eigenlijk dus… niet luistert. Je bent vooral bezig met het teruggeven van hoe jij erin zit. Tegenoverdracht noemen we dat met een mooi woord.

“Dus je hebt het idee dat ik je niet begrijp?” Dat zou ook een reactie kunnen zijn. Eentje die precies weergeeft wat de ander bedoelt. En let even op het vraagteken. Door aan de ene kant de zorg te pakken en die aan de andere kant te verpakken in een vraag, sla je twee vliegen in één klap! Je geeft terug dat je luistert (wat jij ervan vindt is nú even niet belangrijk) en je checkt meteen of het klopt. Meters maken dus!

Pak je de zorg, dan pak je het belang; wat belangrijk is. Dan voelen mensen zich gehoord, zonder dat ze zich bloot hebben moeten geven, en komen ze in de meewerkstand. En daar kun jij dan je voordeel mee doen want als je gesprekspartner in de meewerkstand komt dan is er ook ruimte voor jouw ideeën en wensen.

Met de juiste troefkaarten kun je samen oplossingen onderzoeken. Het is handig, in jouw voordeel dus, om troefkaarten achter de hand te hebben die je kunt gebruiken bij ruziegedrag, rancune of macht.

Dus hier zijn ze, 4 troefkaarten om ieder conflict in je voordeel te beslechten:

  • Schoppenaas
    Vraag of de zorg die je tussen de regels door hoort, ook de zorg is die er speekt. Of het klopt wat je denkt.
  • Hartenaas
    Bespreek de effectiviteit en zin van de manier waarop je met elkaar communiceert en reflecteer hierop. Vraag vooral of dat de manier is waarop je met elkaar wilt omgaan.
  • Klaveraas
    Reflecteer op de emotie die je merkt. Blijf niet zakelijk, adresseer de emotie en maak hem bespreekbaar.
  • Ruitenaas
    Reflecteer op de feiten van het dispuut, op de gevolgen en de effecten ervan op jou.

Met deze 4 troefkaarten kom je beslagen ten ijs. Zo zet je ruzie, emoties en wrijving in om behoeften uit te spreken, zorg te ontdekken en verder te komen.

 

Warme groet,

Michael

 

Ik zou het leuk vinden om vragen over of  je reactie op dit artikel van je te ontvangen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over het oplossen en voorkomen van conflicten, communicatie en drijfveren én gratis aanmelding voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

Leave a Reply