.

De drie conflictsoorten die je organisatie lam leggen

 

de drie conflictsoorten die je organisatie lam leggenIedere organisatie heeft last van conflicten die haar lam leggen. Naast de openlijke ruzie; het bekendste conflict, heb je koude en warme conflicten. Ieder heeft zo zijn effect op je organisatie.

 

De drie soorten conflicten lopen op in heftigheid. En parallel daaraan lopen de kosten en lasten ook op. Hoe heftiger het conflict, hoe groter de last die je ervan hebt. En hoe hoger de emoties oplopen.

 

Conflicten met een emotionele lading zorgen voor stress en ziekteverzuim. En welk conflict heeft géén emotionele lading. Maar vaak worden emoties afgedaan als onzin. Met als gevolg het ontwijken van verantwoordelijkheid en het wegvallen van daadkracht.

 

Ook verborgen conflicten zijn zichtbaar als je weet waar je moet kijken. Vertragingstactieken, openlijke en verborgen sabotage, diefstal, principiële discussies, weerstand, angst en uitstelgedrag zijn ‘ tell tale signs’.

 

Verschillende soorten conflicten vragen om verschillende aanpak. Als je weet met welk soort conflict je te maken hebt, dan kun je de juiste stap nemen om het op te lossen. Anders sla je de plank mis en is Leiden in last.

 

Koude conflicten zijn onzichtbaar. Maar ze zijn wel ‘goed’ voor ruim 80% van zinloze discussies, ellenlange vergaderingen en pietluttigheid. Ze zijn eenvoudig op te lossen als ze als zodanig herkend worden.

 

Warme conflicten zijn zichtbaar maar spelen zich af tussen de coulissen. Lobbyen, zwartmakerij en ellebogenwerk zijn de meest voorkomende vormen. Ook eilandvorming is een teken. “Die sukkels van beleid…” of “Ach, het MT, wat weten die nou!?”

 

Totale vernietigingsconflicten zijn niet te missen. Mensen staan letterlijk lijnrecht tegenover elkaar. Ze beschuldigen, verwijten, uiten over en weer onredelijke eisen en fysiek geweld ligt op de loer.

 

Niet iedere conflictsoort is geschikt om direct op te lossen. Maar je wilt ze geen van drieën negeren. Ieder conflict heeft een negatief effect op je organisatie en dus moet je ermee aan de slag. En hoe eerder hoe beter.

 

Bij koude conflicten hebben mensen niet door dat ze een conflict hebben. “Ik heb geen ruzie… “ , “Nee, niks aan de hand.”; hoor je dan vaak.  En een niet bestaand conflict oplossen is onmogelijk. Dus niet doen maar bespreekbaar maken.

 

Warme conflicten zijn het best oplosbaar. Betrokkenen weten dat ze een conflict hebben en zijn daar open in. Ze begrijpen dat het niemand dient en dat ze zichzelf, elkaar en de organisatie tegenwerken.

 

Totale vernietigingsconflicten zijn te ver om te worden opgelost. Vaak is er eerst flink wat ‘pijn’ nodig voordat ze met specialistische hulp kunnen worden teruggebracht naar warme conflicten.

 

Het is ook belangrijk om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Mensen maken om verschillende redenen ruzie. En houden ook hun eigen ideeën erop na voor wat betreft de manier om ermee om te gaan.

 

Conflicten, ruzie en gedoe komt voor in iedere organisatie. Om verder te komen moet je weten met welke soort conflict je te maken hebt en hoe de mensen in elkaar zitten die het conflict hebben.

 

Ieder conflict heeft waarde. Conflicten bieden mensen de kans om hun grenzen aan te geven en te tonen wat belangrijk voor hen is. En laten we wel zijn, zonder wrijving geen glans.

 

Ieder conflict is waardevol en oplosbaar. Maak conflicten bespreekbaar. Kijk naar de onderliggende gezamenlijke belangen en de mens achter het conflict. Want dé organisatie, dat is de mens daarbinnen.

 

Warme groet,

 

Gerelateerde artikelen

Boos is bang
Waarom ruzie maken een goed teken is

 

Ik zou het leuk vinden om vragen over of  je reactie op dit artikel van je te ontvangen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over het oplossen en voorkomen van conflicten, communicatie en drijfveren én gratis aanmelding voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

Leave a Reply