.

Kritiek is het beste dat je kan overkomen

 

Kritiek is geweldig!Je artikelen zijn te lang! Je artikelen zijn te kort! Je schrijft te simpel! Je schrijft te ingewikkeld! Zomaar wat meningen die mij soms ten deel vallen. Soms met krachttermen erbij. Kortom, ik ontvang wel eens kritiek. En naar alle waarschijnlijkheid, jij ook!

 

Kritiek, wie houdt ervan? Niemand, toch!? Probleem is natuurlijk dat je linksom of rechtsom ongevraagd en gratis kritiek krijgt. Minder of meer ongezouten meningen die je maar even mag verwerken en veel plezier ermee! De crux zit hem erin of je er wat mee doet en hoe.

 

Er zijn hoofdzakelijk drie redenen voor kritiek. Mensen geven kritiek als ze iets vinden en dat wat ze ervan vinden hen genoeg raakt om er wat mee te doen.  Er zijn hoofdzakelijk drie redenen voor het geven van kritiek;

 

1.         Jaloezie

Heel veel kritiek komt voort uit jaloersheid. Jaloers op wat jij wel durft of kunt. “Ik bekritiseer liever jou dan dat ik mezelf afval omdat ik niet durf wat jij wel durft.”

 

2.         Normering

Een andere vorm komt voort uit een overtuiging over een norm. En daarmee een oordeel over wat jij wel of niet zou mogen doen. “Dus zeg ik wat ik daarvan vind zodat jij je aan dezelfde regels houdt.”

 

3.         Wens

En de laatste vorm van kritiek zijn wensen. Wensen die niet zo handig worden geformuleerd waardoor ze vaak het tegenovergestelde bereiken. Onhandige feedback dus. “Ik heb liever dat je het anders doet maar weet niet zo goed hoe ik dat handig kan zeggen dus zeg ik het maar zo.”

 

Het liefst zou je kritiek zomaar van je schouders willen laten glijden, er ongevoelig voor zijn. Maar de realiteit is anders. Kritiek raakt ons, doet ons pijn en verwart ons soms ook. Je kunt er behoorlijk mee bezig zijn.

 

Natuurlijk zijn er ook mensen die kritiek ogenschijnlijk probleemloos negeren. Dat ziet er zo eenvoudig uit; schouders ophalen en doorgaan. En voor hen is dat vaak ook zo. Wel missen ze de kans om iets positiefs met die kritiek te doen.

 

Kritiek krijgen heeft zo zijn voordelen. Kritiek bevat namelijk eigenlijk altijd wel een wens. Zo is “Jij trekt je ook nooit ergens iets van aan!” een combinatie van “Ik wou dat ik dat ook kon.” en “Ik vind het fijn als ik gehoord word.”.

 

Kritiek betekent dat je iets doet wat anderen niet doen. In die zin is kritiek dus een positief signaal. Doe je wat anderen doen dan blijf je verschoond van kritiek maar doe je dus ook niets nieuws, baanbrekends of opmerkelijks.

 

“Als ge kritiek wilt vermijden: doe dan niets, zeg dan niets, wees dan niets.”

Elbert Hubbard, Amerikaans schrijver en uitgever 1859-1915

 

“Yes, we can!” Iedereen die iets (heeft) betekent, krijgt kritiek. “Lekker makkelijk, Barack, ‘yes, we can’ als je geen geld hebt!, “Ok Gandhi, dus je laat gewoon met je sollen.”, “Dus alleen als je als een heilige leeft kun je iets goeds doen!?” en “Michael Jackson, die was natuurlijk harstikke gek!”.

 

Doe je voordeel met kritiek. Omdat kritiek altijd een wens in zich bergt is ze een prima manier om jouw werk, proces of handelswijze te verbeteren. Als ze je tenminste niet afbrengt van je doel. Want die kritiek werkt vaak verlammend en kun je beter negenen.

 

Moet je nou met alle kritiek aan de slag? Nee dus! Kritiek uit jaloersheid of normering laat je van je schouders glijden. Opbouwende kritiek, een wens die onhandig wordt gegeven of heuse feedback kun je goed gebruiken als reflectie. Vraag je dus gewoon af of de kritiek je helpt bij het behalen van je doelen.

 

De betekenis van kritiek.

– “Ik vind dat je dat verkeerd doet.” betekent “Jij doet het niet zoals ik dat doe.”

Afglijden die handel, gelukkig ben je iemand anders dus mag je het anders doen.

 

– “Jouw werk is vaak een rommeltje.” betekent “Ik heb daar last van…”

Het onderzoeken waard, misschien zit er een kern van waarheid in?

 

– “Ik hoor jou waardoor ik me niet kan concentreren en fouten maak.” betekent “Wil je rekening met mij houden?”

Dit is interessante feedback, reflecteer op je aanwezigheid en doe er wat mee.

 

Succes met je volgende kritiekervaring. ‘Yes, you can!’

Heel veel succes,

Michael

 

PS: Wil je weten of en hoe jij beter met kritiek kunt omgaan?
Kies dan voor een gratis verkenningsgesprek met drie persoonlijke tips en stuur een mail naar info@adacta-mediation.nl met als onderwerp ‘verkenningsgesprek’. Zorg ik voor de rest.

 

Gerelateerde artikelen

Fundamenwattus…?

Waarom alle leven één is…

 

 

Ik zou het leuk vinden om vragen over of  je reactie op dit artikel van je te ontvangen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over het oplossen en voorkomen van conflicten, communicatie en drijfveren én gratis aanmelding voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

1 Response » to “Kritiek is het beste dat je kan overkomen”

  1. […] 5. Omarm kritiek Zodra jij de keuze hebt gemaakt om voor jouw droombaan te gaan, zal je zien dat iedereen een eigen mening heeft. Dat is prima. Ga jezelf niet verdedigen, jij weet waarom je deze keuze maakt. Integendeel: vráág om kritiek. Luister naar wat de ander te zeggen heeft en vraag door. Omarm de kritiek en doe er je voordeel mee. […]

Leave a Reply