.

Olifanten met vampireuze slagtanden


Ken je ze? Van die collega’s, medewerkers of bazen die steeds maar weer vragen of het allemaal goed komt? Die alles in twijfel trekken en hoe meer jij probeert ze te overtuigen dat het goed komt, des te erger lijkt het wel te worden!

Dat telkens moeten overtuigen en geruststellen is hartstikke vermoeiend. Dus hou er dan ook maar mee op. Het werkt toch niet. Maar ja, hoe ga je dan met ‘Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ om? Zonder dat je er zelf gek van wordt!

Een typisch ‘Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ voorbeeld. Je bent lekker op stoom, zaken gaan lekker en dan komt het. Out of the blue een rampenscenario. Je probeert het wat te minimaliseren, bagateliseren en te sussen. En er blijft maar ‘tegengas’ komen. En voor je het weet ben je dik een uur verder.

Weg vaart, weg ‘nog even dit, nog even dat’, weg energie. Van een mug is een olifant gemaakt, compleet met stampvoeten en vampireuze slagtanden en met een slecht humeur.  En voor je het weet laat je jezelf nog meeslepen ook. Dit schiet niet op!

Geef jij aan dat het goed zit, dan volgt automatisch een ‘dacht ’t niet’ reactie. Het project gaat goed dan is er onvoldoende kennis, bezetting of richtlijnen. De afhandeling van de zaak gaat op rolletjes, dan verschijnen er beren op de weg. Dus aangeven dat het ‘wel goed’ zit of komt, gaat hem niet worden.

Een handige methode om met ‘Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ om te gaan is er wel. Het bestaat uit ze de ruimte te geven voor eigen verantwoording, om eigen oplossingen te bedenken en meer gericht te zijn op vooruit gaan in plaats van stilstaan bij wat er mis kan gaan.

De ‘Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ hebben drie superkwaliteiten. Ten eerste kunnen ze problemen zien waar niemand anders ze ziet. En ten tweede kunnen ze zichzelf en jou dus ook ontzettend goed afleiden. Hun derde kwaliteit, en die is echt extreem goed, is een loyaliteit die ver gaat ‘beyond the call of duty’; verantwoordelijkheidsgevoel, sterker dan henzelf.

Het is enorm belangrijk dat je begrijpt hoe ze werken. ‘What makes them tick’, zeg maar. Om goed en effectief, ook in hun eigen belang, met hen om te gaan. Weet je wat voor hen belangrijk is, dan weet je ook hoe je in win-win modus, het voor iedereen prettiger kan maken. En dus voor hen en jezelf rust creëren. Zodat je snel weer op stoom bent, de vaart erin houdt en dingen bereikt.

Het is namelijk extreem belangrijk voor de Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ om aan te sluiten. Om bij jou veiligheid en zekerheid te zoeken. Maar omdat ze ook die veilligheid telkens in twijfel trekken  vragen ze steeds ‘of je dat wel zeker weet?’, komen ze terug met ‘Ja maar…’ of ‘dat kan niet!’ reacties.

Wat in ieder geval niet helpt is om het te negeren. En dat doe je natuurlijk ook niet. Maar zekerheid geven werkt blijkbaar ook niet. Evenals gerust stellen en sussen. Dat alles werkt dus blijkbaar niet.

Zoals ieder mens hebben de Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’ behoefte aan erkenning. Bagatelisseer je, dan erken je niet. Zeg je dat er niets aan de hand is, dan erken je niet. En zolang je hen, en hun problemen, wat dat is voor hen hetzelfde, niet erkent zullen ze zich tot en tegen jou blijven keren. Met nog meer gedoe en tijdroverij.

Hoe zorg je ervoor dat je snel verder kunt en zij weer in de meewerkstand komen? Spreek in ieder geval met ze af dat zij(!) één ding kiezen waar ze het nu(!) met jou over willen hebben. Geef aan dat je daar tijd voor maakt. Je ziet dat dit belangrijk is maar tijd is kostbaar en beperkt. Telkens als ze er meer bij halen en de mug dreigt uit te groeien tot een vampireuze-slagtand-olifant, zorg je voor focus. De andere minder belangrijke problemen bespreek je heel kort en je maakt concrete kort cyclische afspraken om ze door te nemen.

Hou heel goed in de smiezen dat zij je beste assets zijn. Zij zijn de meest trouwe medewerkers, collega’s of managers. Zelfs als ze het niet met je eens zijn! Zij behoeden jou voor dingen die jij nog niet eens gezien hebt. Ze willen jou helpen en vinden het moeilijk om met jou in discussie te gaan, want dat is disloyaal en lijkt op “Nee!” zeggen, wat ze overigens nooit zullen doen.

Erken Ja-maar-medewerkers’, ‘Weet-je-het-zeker-collega’s’ of ‘Kan-niet-gaat-mis-bazen’. Dan heb je mensen om je heen die voor je door het vuur gaan. Dus de eerstvolgende keer dat ze aan je bureau komen, denk dan, ‘Daar komt mijn beste asset, om mij te helpen inzien waar het beter kan’. Mensen om je heen die voor je door het vuur gaan! Wat wil je nog meer?


Warme groet,




PS: Ik zou het leuk vinden om je reactie op dit artikel van je te horen,hieronder kun je je reactie plaatsen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter


(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over gedrag, communicatie en drijfveren én gratis aanmelden voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar www.adacta-mediation.nl

Tagged with:
 

Leave a Reply