Test – ontdek jouw communicatiestijl

 

Hieronder vind je een kleine test die inzicht geeft in jouw communicatiestijl. Bij de uitleg over jouw stijl vind je ook advies over een eventuele andere invalshoek die je zou kunnen gebruiken, gebaseerd op de communicatiestijl die uit de test voortkomt.

Met die andere invalshoek kun je gesprekken die jij moeilijk vindt, of die je gesprekspartner moeilijk vindt om met jou te houden, voor beiden gemakkelijker maken. Zodat je met minder gedoe en zonder stress samen kunt werken aan en praten over oplossingen die voor jullie beide interessant en zinvol zijn.

 

DE TEST

Kies hieronder uit negen uitspraken eentje die het best bij jou past. Je zult je waarschijnlijk in alle negen uitspraken wel meer of minder herkennen. Kies daarom de uitspraak die het beste jou past. Niet de uitspraak die je graag aan jou verbonden zou willen zien. Onthoud het nummer van de uitspraak die het meest bij je past en lees in het tweede deel hoe je in elkaar steekt, wat je communicatiestijl is en wat je kunt doen om gesprekken soepeler te laten verlopen en meer te bereiken.

 

Wat vindt je het lastigst bij moeilijke gesprekken of ruzie en hoe hou jij je in zo’n situatie staande?
Kies één van de negen mogelijkheden hieronder die het best past bij jou.

  • Ik vind het lastig als de ander zich niet aan normale normen en waarden houdt en gaat schelden en zijn of haar stem verheft. Ik irriteer me maar blijf beschaafd en bij mijn principes want principes gaan boven alles, ook als dat betekent dat ik mij de kaas van mijn brood laat eten. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Ik vind het moeilijk als ik niet erkend wordt voor de bijdrage die ik heb geleverd. Ik reageer dan narrig, sarcastisch en beklaag me erover dat ik geen waardering krijg. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Ik heb het meeste moeite met de traagheid die gepaard gaat met dit soort gesprekken waardoor ik niet verder kan. Ik negeer de ander. druk door op de resultaten die ik wil bereiken en ga zo snel mogelijk door met werken. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Ik vind het vreselijk dat het niet gaat over waar het  eigenlijk over zou moeten gaan. Ik reageer overgevoelig en dramatisch,  denk dat het aan mij ligt en vraag me af waarom de ander dat niet heeft. Soms ben ik daar wel jaloers op. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Het ergste voor mij is dat de ander onredelijk doet of me dom noemt, wat emoties bij me oproept en energie kost waardoor ik me dom voel. Ik houd me afzijdig, blijf redelijk en feitelijk. Ik blijf bijna altijd kalm en beheerst. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Het meeste nare vind ik dat ik me onzeker en onveilig ga voelen. Ik word achterdochtig en schiet in de doemscenario’s en vertel wat er allemaal mis kan gaan. Ik probeer zoveel mogelijk de band met de ander te houden en vind “Nee” zeggen echt vreselijk. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Ik vind ruzie en gedoe gewoon niet leuk, ik doe liever iets wat me leuk lijkt. Ik maak grapjes, probeer de boel luchtig te houden en probeer het gesprek zo prettig mogelijk te houden. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Ik heb geen moeite met moeilijke gesprekken of lastige situaties, vind ze vaak juist wel uitdagend, kom maar op! Ik neem de regie en zeg duidelijk, soms gewoonweg bot, wat ik ervan vind. Deze uitspraak past het best bij mij
  • Het meest vervelende is de onrust die dat met zich brengt waardoor ik het liefst in mijn schulp kruip. Ik maak me zo onzichtbaar mogelijk en probeer de boel zoveel mogelijk te sussen en de harmonie te bewaren. Deze uitspraak past het best bij mij

 

Ik heb gekozen voor uitspraak nummer …

  1. Uitspraak 1 – principieel

    Normen en waarden zijn erg belangrijk voor je. Dat gaat ook nog wel eens ten koste van wat voor jou belangrijk is. Je voelt je regelmatig geïrriteerd en je irriteert je er dan weer aan dat je dat niet beter kunt doen. Je communicatie stijl is formeel, kritisch en je kunt op anderen stijf en onbuigzaam overkomen. Durf fouten te maken en probeer je iets flexibeler op te stellen. Er zijn tenslotte meerdere wegen naar Rome. Wees wat liever voor jezelf, dan word je vanzelf vergevensgezinder voor anderen waardoor het gemakkelijker voor anderen en daarmee voor jou wordt.

  2. Uitspraak 2 – trots

    Erkenning is heel erg belangrijk voor je. Je bent sterk en trots en je kunt de hele wereld aan. Juist daarom is het voor anderen soms moeilijk in te schatten dat jij ook wel iets nodig hebt, zoals erkenning. Jouw communicatiestijl kan met name in lastige situaties soms wat bezitterig, pedant en bemoeizuchtig zijn. Besef dat anderen ook graag het gevoel hebben dat ze iets bijdragen en dat iedereen zijn of haar eigen oplossingen wil bedenken. Zet je sensitiviteit en gevoel voor tact juist op die lastige momenten in en trap niet in de valkuil dat jij het beter weet voor hen. Vraag eens wat vaker of anderen iets voor jou kunnen doen en maak meer contact met je eigen behoeften.

  3. Uitspraak 3 – flitsend

    Falen is geen optie voor jou. Mensen die jouw doelen in de weg staan met gezeur en gedoe, maken dat je het gevoel hebt dat je teveel waardevolle tijd verliest en niet verder komt. Daardoor raak je geïrriteerd en ervaar je stress. Jouw communicatiestijl is positief, gewiekst, slim en vooral snel. En dat betekent dat anderen je af en toe niet bij kunnen houden. Je zelfverzekerde houding kan op anderen intimiderend overkomen waardoor ze onzeker kunnen worden. Zet je gedreven enthousiasme in voor de hulp aan de ander, houd rekening met hen en je zult zien dat je binnen de kortste keren weer op weg bent zodat je nóg meer gedaan krijgt. Succes verzekerd.

  4. Uitspraak 4 – authentiek

    Je vindt het belangrijk dat de juiste dingen gezegd worden en dat men geen spelletjes speelt. Eerlijkheid en authenticiteit voor alles, alsjeblieft geen oppervlakkige saaie onzin. Jouw communicatiestijl is met name bij stress wat dramatisch, wat ervoor kan zorgen dat anderen je niet langer serieus nemen. Besef dat jouw unieke manier van doen niet voor iedereen geschikt is en dat niet iedereen het per se op zijn of haar eigen manier wil doen. Jouw mening is belangrijk voor anderen en alhoewel jij dat niet altijd doet, kijken zij wél naar jou op. Blijf in je communicatie feitelijk en hou je emoties wat in toom. Probeer de uitspraken van anderen wat te relativeren en voorkom dat je steeds het laatste woord hebt.  Blijf je gevoel op positieve wijze inzetten want dat is zeker een kwaliteit van je waardoor je écht met de ander kunt verbinden. Hou die verbinding vast.

  5. Uitspraak 5 – volledigheid

    Het is belangrijk voor je dat je begrijpt wat er gaande is en dat het gepresenteerde of besprokene volledig en feitelijk is. Emoties ervaar je wel degelijk maar die hou je liever buiten de deur want die kosten maar energie. En met je energie moet je zuinig omgaan. Jouw communicatiestijl is beschouwend, feitelijk en kan soms wat kil overkomen, ook al is dat helemaal niet de bedoeling. In moeilijke situaties heb je de neiging je terug te trekken waardoor de ander het idee kan hebben dat zijn of haar boodschap helemaal niet bij je binnenkomt of dat je niet luistert. Je denkt dat je duidelijk grenzen stelt maar anderen hebben daar vaak geen idee van. Luister naar je gevoelens en emoties en spreek die uit zodra je merkt dat die je dwars zitten. Stel duidelijk grenzen door aan te geven wat in jouw beleving wel of juist niet kan en waar voor jou de grens ligt. Besef je dat niet iedereen het graag en alleen over de feiten heeft maar dat koetjes en kalfjes voor hen belangrijk zijn. Doe daar dan maar eens gewoon aan mee.

  6. Uitspraak 6 – wantrouwend

    Loyaliteit en de band met anderen is belangrijk voor je. Je wilt graag samen dingen doen en wilt je gesterkt voelen door de aanwezigheid en hulp van de ander. Je bent serieus en hebt een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Je neemt dingen nog wel eens erg letterlijk. Jouw communicatiestijl is voor anderen soms verwarrend. Je kwaliteit om te zien wat er mis kan gaan is zeker waardevol maar kan doorslaan waardoor het voor anderen lijkt of je het alleen maar kunt hebben over wat er fout gaat of kan gaan. Streef  naar verbetering door te praten over mogelijkheden en twijfel wat minder aan jezelf en anderen. Spreek vertrouwen in jezelf en anderen regelmatig uit.

  7. Uitspraak 7 – oppervlakkig

    Plezier in je werk,  je prettig voelen en vrijheid zijn je op het lijf geschreven. Je helpt anderen graag, zeker als je merkt dat ze in de put zitten of het moeilijk hebben. Je vraagt je wel eens af waarom andere mensen zo boos doen en de zaken zwaarder maken dan ze zijn. Jouw communicatiestijl is prettig maar tegelijkertijd ook afleidend en hoewel praktisch van insteek, kan ze soms op anderen weinig doelmatig overkomen. Probeer duidelijke doelen te stellen, je meer  te committeren aan wat je zegt en aan de afspraken die je maakt. Besef en begrijp dat het soms noodzakelijk is dat er vervelende woorden vallen om de boel weer vlot te trekken. Gebruik daarna je luchtigheid en vriendelijke kwaliteiten om de plezierige sfeer weer op te bouwen.

  8. Uitspraak 8 – krachtig

    Je bent sterk en krachtig en wilt dat anderen ook tonen. Je bent beschermend en rechtvaardig en waar nodig kun je hard zijn. Jouw communicatiestijl is sterk en duidelijk, maar soms op het aanvallende af. Dat kan sommige mensen afschrikken waardoor ze zich terugtrekken of tegen je in het verweer gaan. Besef dat wat voor jou evenb lekker sparren is, door anderen als een heuse veldslag kan worden ervaren. Probeer je meer te verbinden met wat voor anderen belangrijk is. Combineer je je beschermende kracht met die van je zorgzaamheid zodat jouw gesprekken minder op gevechten lijken en je nóg krachtiger overkomt.

  9. Uitspraak 9 – zacht

    Je bent diplomatiek, bemiddelend en luistert goed naar anderen. Je hebt de neiging om jezelf minder belangrijk te vinden en je relativeert zaken die jou aangaan, ook als je dat soms beter niet kunt doen. Je vindt het lastig om je te profileren. Jouw communicatiestijl is (letterlijk) zacht, soms bedeesd en relativerend. Je zou kunnen proberen om jouw mening niet langer te verzachten maar duidelijk uit te spreken en kenbaar te maken. Stel duidelijke prioriteiten en probeer meer te profileren. Dat kan wat onwennig aanvoelen, bedenk daarbij dat mensen juist jouw mening erg waardevol vinden. Je mag best wat prominenter aanwezig zijn en opkomen wat voor jou belangrijk is.

 

Wil je meer weten over communicatie, jouw persoonlijkheid en wil je ontdekken wat jou drijft, wat je kernkwaliteiten zijn en nog veel meer, dan nodig ik je van harte uit om te kijken of het 2 daagse Enter the Magic programma wat voor jou kan betekenen. Klik hier om te lezen wat het programma voor jou kan betekenen.

Bedankt,

Michael

 

PS: Mocht je naar aanleiding van deze korte test vragen hebben of wil je een reactie geven, dan kun je die hieronder plaatsen. Ik zou het leuk vinden om je reactie op dit artikel van je te horen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over het oplossen en voorkomen van conflicten, communicatie en drijfveren én gratis aanmelding voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

Leave a Reply