,

Van ruzie naar samenwerking en meer bereiken in 3 stappen

 

Heftige discussieHerken je dit? Je start vol goede moed de meeting. Maar zodra het tot concrete besluiten moet komen, mondt de meeting uit in oeverloos gezwam over details, principes en standpunten… of erger.

 

Vreselijk frustrerend want dat kost je enorm veel tijd. Om nog maar te zwijgen over de stress en emoties die dat allemaal met zich mee brengt.  Én over de tijd en geld die je kwijtraakt met dit soort geneuzel.

 

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk weer aan de slag met je team. Besluiten nemen, acties uitzetten, verantwoordelijkheden toekennen en in je hoofd al bezig zijn met de volgende target. Het laatste waar je dan op zit te wachten is zo’n tijdrovende, energie zuigende vergadering.

 

Misschien heb je het niet eens meteen door, maar je hebt een conflict met je team. Kijk maar eens naar de signalen. Tegenwerking, afschuiven van verantwoordelijkheden, weerstand, ingenomen standpunten, ja-nee discussies en muurvast zitten. Kortom, alle ingrediënten van een ruzie.

 

Het laatste wat je dan wilt doen is doorgaan met wat je aan het doen bent. Dat zorgt er zeker voor dat de boel nóg vaster komt te zitten. Of het escaleert waardoor ingenomen standpunten verharden en emoties opspelen. En hoe zakelijker je blijft, des te erger wordt het. Tijd dus voor een ‘change of plans’.

 

Je wilt snel van ruzie naar samenwerking. Je wilt juist meer bereiken en afspraken maken waar mensen zich aan houden. En vooral geen gedoe maar gewoon doorgaan. Nou daar sta je dan, hoe ga je dat nou doen? Wat is wijsheid?

 

Om je te helpen heel snel van ruzie naar samenwerking te komen geef ik je het 3 stappenplan. Het is daarbij belangrijk dat je beseft dat weerstand en tegenwerking primair voortkomen uit angst en onzekerheid. Uit zorgen over zaken die we allemaal belangrijk vinden zoals zekerheid, erkenning en rust.

 

 

  • Stap 1:  Maak bespreekbaar wat je ziet en opmerkt.

Beschrijf de situatie en ga met elkaar in gesprek over de manier waarop jullie met elkaar praten.  Dit zorgt ervoor dat je minder snel in de verwijtende sfeer terechtkomt waardoor de wil om er met elkaar over te spreken toeneemt.

 

Het met elkaar praten over hóe je met elkaar praat, is een hele krachtige manier om het gesprek weer op gang te brengen zonder te verzanden in de inhoud. Een goede opening die ik zelf veel gebruik is; “Is dit de manier waarop we met elkaar willen praten?”. Laat je niet van de wijs brengen door eventuele verwijten maar zie die als aanknopingspunten.

 

 

  • Stap 2: Onderzoek wat er aan de hand is.

 

Nu het gesprek weer op gang is, is het noodzakelijk te onderzoeken wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld met doorvragen op een verwijt. Een verwijt is niets anders dan een onhandig opgezette wens. Luister naar de wens, besluiten om er niets mee te doen kan altijd nog.

 

Vaak is het helemaal niet zo moeilijk of ondoenlijk om aan die wens tegemoet te komen als je eerst dacht. “Jij gaat altijd maar aan alles en iedereen voorbij!” betekent eigenlijk; “Ik voel me niet erkend en gezien, dat wil ik wel want dat is belangrijk voor me.”

 

Laat je niet in de luren leggen door je geldingsdrang of de vurige wens je zegje te doen. En vraag; “Wat kan ik anders doen?” of “Hoe merk jij dat ik rekening houd met je?”

 

 

  • Stap 3: Zoek naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen.

 

In stap 3 kijk je samen naar oplossingen die voor jullie allebei werken. Houd daarbij niet vast aan ogenschijnlijk belangrijke principes. Dit zijn de zaken waar je uiteindelijk niet gelukkig van wordt, ook al krijg je precies wat je wilt.

 

Stel, er is iemand die bijvoorbeeld een bepaalde klus liever niet alleen doet. Kijk dan liever naar hoe je dat samen oplost, dan dat je doorduwt op zijn of haar verantwoordelijkheid. Zelfs als je gelijk hebt en zelfs als die persoon zou zwichten onder de druk, heb je alleen nog maar meer weerstand gekweekt die als een boemerang terugkomt.

 

Kies voor afspraken en oplossingen die je samen objectief kunt evalueren. Een waarde aan iets hangen dat niet objectief bepaalt kan worden, leidt uiteindelijk tot meer discussie. Bespreek gewoon wat alle partijen als objectief beschouwen en leg dat vast.

 

 

Het is belangrijk dat je alle drie de stappen doet en in de juiste volgorde. Houd je dus aan het ‘recept’. Want als je je niet aan het recept houdt, dan gaat ‘t mis. Pannenkoeken bakken zonder melk, of het meel pas toevoegen als de opgewarmde plas melk al op je bord ligt, is het ook niet helemaal, toch?

 

Het 3 stappenplan om van ruzie naar samenwerking te komen en meer te bereiken werkt snel en effectief. Natuurlijk kost het je enige investering in tijd. Maar die verdien je ruimschoots terug met het niet eindeloos herkauwen van gemaakte afspraken, oeverloze discussies of het aanleggen van dossiers.

 

Heel veel succes!

 

Michael Schulze

 

 

PS: In praktijk ervaren hoe het 3 stappenplan om van ruzie naar samenwerking te komen en meer te bereiken werkt? Doe dan mee met het ‘it’s a kind of magic; voor een organisatie zonder conflicten’ programma op vrijdag 9 mei a.s. Klik hier om meer te lezen en je aan te melden.

 

PPS: Tot woensdag 16 april geldt voor dit geweldige programma een héle interessante vroegboek-besparing.  En als extra, hele speciale bonus mag je tegen een sterk gereduceerd tarief óók nog een gast meenemen. Klik hier om te lezen wat die besparing je nog meer oplevert!

 

Gerelateerde artikelen

Hoe herken je verborgen conflicten binnen je organisatie

Drie conflictsoorten die je organisatie lam leggen

 

 

Ik zou het leuk vinden om vragen over of  je reactie op dit artikel van je te ontvangen. Of deel je reactie met anderen via Facebook, LinkedIn of Twitter

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel vrij gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of bijvoorbeeld website zolang je dat doet onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, voor het gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” over het oplossen en voorkomen van conflicten, communicatie en drijfveren én gratis aanmelding voor het tweewekelijkse eZine Mindset met dit artikel ga je naar http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

Leave a Reply