.

Weet je wat jij moet doen?

 

Vragen is slim“Wat meneer van Opstelten moet doen…. “ zo begon van de week een interview met Guusje ter horst. En dat gaf bij mij meteen een ‘trigger’ en ik spitste mijn oren. Hoe zou dat gaan aflopen?

 

Meneer van Opstelten moest een proef opzetten van Guusje. Op zich natuurlijk helemaal geen gek idee maar de toonzetting was wel meteen gezet.  Van Opstelten deed zijn werk niet, zo sprak eruit. Van Opstelten luisterde niet, zo sprak eruit.

 

Publiekelijk een opdracht geven werkt zó averechts. Want iedere vorm van toegeven aan het ‘verzoek’ toont dat je een watje bent, datje geen ruggengraat hebt en dat je je onder druk laat zetten.

 

Dus in plaats van gehoor geven aan het ‘verzoek’ gaan de alarmbellen rinkelen. En die alarmbellen zeggen; “Wat je ook doet, dit ga je dus niet doen, want dan toon je je zwak en onderdanig aan die ander”.  Dus Guusje, zoek het maar uit met je ‘voorstel’.

 

We bepalen in een flits van een seconde of iets gevaarlijk is, of we het kunnen negeren of opeten. En als laatste of we gezellig kunnen doen met iemand. We kijken heel primair naar mensen en de dingen die we zeggen. Dat is zo ongeveer hoe ons krokodillenbrein werkt. Nog steeds werkt heden ten dage.

 

Daar komen onze allergieën nog overheen. Ben je al in staat om boven je Croc-brain uit te stijgen, dan ‘kickt’ je allergie nog even in. En als die zit op het vlak van niets moeten dan heb je al snel een oeverloze discussie.

 

Dus publiekelijk een opdracht geven doet het goed. Goed voor je PR boodschap dat jij de krachtige bent en degene met de touwtjes in handen. Om er vervolgens achter te komen dat deze PR Show totaal nutteloos is.

 

Maar het enige wat een publiekelijke opdracht doet is de weerstand laten toenemen bij de ontvanger. Die gaat namelijk publiek voor ‘schut’ als hij of zij de opdracht aanneemt. Zelfs als het schoorvoetend is want is het dan wel duidelijk wie hier de baas is.

 

Niemand wil dat de ander de baas is. En dat heeft dan natuurlijk ook weer met ons instinctieve brein te maken. Want we moeten vooral laten zien dat we het kunnen ‘tackelen’ en er bovenop zitten.  Dat wij ons mannetje kunnen staan.

 

We denken dan: “Hier is ‘gevaar’, dus ontbloten die tanden of wegwezen”. Maar door mogelijkheden en ideeën met elkaar te bespreken blijft het krokodillenbrein ‘uit’.  En als je ervoor kunt zorgen dan mensen geen gezichtsverlies lijden is er veel meer mogelijk.

 

 

Ontdek in één dag hoe je effectiever kunt zijn in gesprekken en kunt bereiken wat je eerder niet voor mogelijk hield. Zodat je status, invloed en je carrièrekansen significant toenemen. Lees hier over de resultaten van ‘Now we’re talking!’ voor jou en je team.

 

 

Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om zich flexibel  op te stellen. Waar de een gaat voor kracht (Guusje ter Horst) gaat de ander juist voor flexibiliteit (Mark Rutte).  Daarbij spelen persoonlijkheid en overtuigingen een grote rol. ‘Als je sterk bent dan heb je de regie’ versus ‘Als je flexibel bent dan heb je meer succes’.

 

Het is veel effectiever om te vragen dan om op te dragen. En dat geldt in meerdere opzichten. Je krijgt meer informatie als je vraagt. De interactie is beter als je vraagt. En er ontstaan meer mogelijkheden als je vraagt.

 

Vragen stellen is simpel en effectief. Als je tenminste de juiste vragen stelt. “Wil je zus en zo doen?” is een verkapte opdracht. Wat nou als iemand ‘nee’ zegt, is het dan ook écht OK? Waarschijnlijk niet en dus wordt het al snel een ‘ik wil-ik wil niet’ gesprek.

 

Er is wel een beetje lef voor nodig voor het stellen van effectieve vragen. “Ik wil de minister vragen of er mogelijkheden zijn voor een proef?”.  Van Opstelten zal meteen gaan nadenken over de mogelijkheden. En dus zou Guusje een heel stuk effectiever zijn.

 

Effectief vragen stellen is dus handig en laat de croc-reactie achterwege. Je voorkomt gezichtsverlies en komt juist daardoor krachtig over. En het is ook nog eens vele malen relaxter.

 

Warme groet,

 

Michael

 

Gerelateerde artikelen

Manage jij nou een circus of run je een organisatie

Van ruzie naar samenwerking en meer bereiken in 3 stappen

 

Geef hieronder  je reactie op dit artikel, ik nodig je uit!

(c) 2013 Michael Schulze, Ad acta mediation, alle rechten voorbehouden.

Artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Prima, onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, www.minderruzie.nl. Nu met gratis eBook “Hoe versla ik een gorilla?” via  http://www.adacta-mediation.nl/ezine/

 

Leave a Reply